Isla de Flores, Tikal en aankomst paradijs - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Karoline, Mariska en Jiska - WaarBenJij.nu Isla de Flores, Tikal en aankomst paradijs - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Karoline, Mariska en Jiska - WaarBenJij.nu

Isla de Flores, Tikal en aankomst paradijs

Door: Karo en Maris

Blijf op de hoogte en volg Karoline, Mariska en Jiska

20 Maart 2014 | Guatemala, Tikal

Hoiiii allemaal,

Vanuit het paradijs op aarde (Caye Caulker in Belize) blikken we even terug op Isla de Flores en Tikal, beiden nog in Guatemala.

Tijdens onze reis naar Isla de Flores zijn we (waarschijnlijk door de warmte, haha) vergeten te vertellen dat we een controle hadden onderweg. We moesten met onze spullen de bus uit, terwijl er allemaal mannetjes met geweren om ons heen stonden. Ojee, drugscontrole? Nee joh, wat bleek: het was een FRUIT controle.. Juist! Al het fruit moest ingeleverd worden, om te voorkomen dat insecten werden verspreid door de provincie. Hilarisch, staan ze daar met hun wapens. Wij grappen dat we snel onze ananassen etc moesten verstoppen.

Eerste dag in Flores hebben we gechillt en ontbeten met heerlijke pannenkoeken met Nutella. Even bijkomen en wennen aan de warmte. De temperatuur was namelijk 42 graden en de luchtvochtigheid erg hoog.. Zweten!!! 'S middags hadden we echter al geen rust meer in onze reet en besloten we met de Chileense chickies een bootje te pakken en naar een rescue centre te gaan aan de overkant van het meer. Arcas (rescue centre) vangt dieren op die slachtoffer zijn geworden van illegale handel/huisdieren. Oftewel aapies, krokodillen, een luipaard (prachtig beest) en krijsende vogels. Wij hebben daar lekker met de aapies gespeeld (dat mag daar dus gewoon). Op de terugweg in het bootje kwamen we erachter waarom er geen mensen in het meer zwemmen, haha! Er bleken namelijk krokodillen in te zitten!! Geen verfrissende duik dus... S avonds lekker gekaart, gekletst en gechillt en vroeg gaan slapen, want onze wekker ging alweer om 2.25 uur.

Om 3.00 uur begon namelijk onze tour naar het national park van Tikal. Zo vroeg ivm hordes toeristen/temperatuur en dieren. Ook dit park was weer zwaar bewapend. De tour begon met een stevige hike (grrrrrrr) van 35 minuten om bij de meest verre tempel uit te komen, die we vervolgens ook nog ff moesten beklimmen om de zonsopgang te kunnen zien. Overigens waren sommige mensen zo slim in een zaklamp mee te nemen, hahaha, wij uiteraard niet.. Zonsopgang was mooi, maar de zon bleef lekker verstopt achter een dekentje van wolken. Je zag het dus alleen licht worden. Ja, hebben wij dus te weinig geduld voor, dus we hebben giechelend gekke foto's gemaakt. Terug naar main plaza (waar de meeste tempels/offerstenen staan) hebben wij het gepresteerd om de gids en groep kwijt te raken, omdat we te druk waren met aapies kijken. Vonden we niet erg, want zo misten we gelukkig wat uitleg over allemaal saaie bomen, boeiennnddd! Terug bij de groep hebben we genoten van de onwijs mooie en bijzondere tempels en de serene rust. Mooi hoor! Daarna nog ff ontbeten en om 12.00 uur waren we weer terug bij het hostel, waar we er voor ons gevoel al een hele dag op hadden zitten. Gechillt bij het meer en lekker ijsje gegeten. Nog wel een stunt gehad haha ( hoe kan het ook anders). Dit was namelijk onze laatste stop in Guatemala en we wilden een x goed voorbereid zijn en alvast dollars pinnen voor Belize. Je zal het niet geloven, maar onze 4 passen werkten niet en dollars hadden ze ook niet. Kut zeg! Advies van hostel was om het een dorpje verder te proberen, want daar moest het sowieso werken.. Nee hoor! Alleen de creditcard van Karo werkte, maarja als ze geen dollars hebben schiet dat ook niet op! Dus maar een risicootje nemen en zonder geld de grens over! Wij maakte ons niet druk en hebben nog naar de prachtige zonsondergang aan het meer gekeken.

Volgende ochtend, wekker 4.25 uur, vertrokken we om 5.00 uur naar Belize. Bus was stuk ruimer, maar had 1 groot nadeel; we zaten compleet onder het stof/zand aangezien de ramen en deuren niet goed sloten. Viessss! Bij de grens hoef je officieel niet te betalen om Guatemala te verlaten (100 x nagevraagd). Uiteraard vroegen ze wel geld, maarrrr dit hadden wij natuurlijk niet meer! Wij heel onschuldig en schattig het verhaal uitgelegd aan het mannetje (oke, we waren best zenuwachtig, vooral toen hij niet reageerde) en we werden nog ff een keer extra door het systeem gehaald. Gelukkig kregen we toen onze paspoorten terug en mochten we dus zonder te betalen het land uit, jeeeejjjj!! Grens Belize was geen probleem.

Aangekomen in Belize city maar als de sodemieter gepind ( we hadden 20 minuten voor de boot vertrok, dus ff sprinten), maar het is gelukt! Tenminste, met Karo's pas.. Terug bij de boot moesten we nog kaartjes kopen terwijl het eigenlijk al tijd was. Oplossing: blondjes houden de boot tegen en bruintjes fixen de tickets.. Hilarisch! Uiteraard is dit gelukt en zaten we 10 minuten na tijd alsnog in de boot op weg naar ons paradijs.

En jongens, we raken er niet over uitgesproken.. Het is hier zooooooo mooi!! Geen passende woorden voor, maar een poging: wit zand, palmbomen, azuurblauwe heldere zee, schattige gekleurde visjes, hangmatten, reggaemuziek, pikzwarte mensjes, geen auto's, cocktails, perfect hostel, lekker bedje.... Zijn jullie al jaloers?? Gister dus lekker bijgekomen van de reis op het strand. Ook vandaag chillen we hem weer hard op het strand, heerlijk genieten!!

Heel veel liefs, Karo en Maris

P.s. De tour met de haaien komt in zicht.... Wordt vervolgd!

• 20 Maart 2014 - 19:32

Jis:

Nou meiden dit is wel t topvoetballer om jaloers te worden! Whahhah! Klinkt weer heel goed:) zijn jullie wel beetje gewend aan de warmte? Hier wordt t ook ietsje warmer ( jeeh 20 graden in de volle zo'n zonder wind;)) maar jullie zweten pas echt! Doe grenzen trouwens dat is me altijd wat! Gelukkig heeft Maris een lieve lach en kan karo lekker direct zijn:p Lekker genieten van het paradijs en drink een cocktailtje op mij! Een tequila sunris ofso;)

• 20 Maart 2014 - 19:43

Ria Janssen:

Hoi meiden, wij willen ook wel naar dat eiland, maar we denken dat dat wel een beetje ver is voor onze caravan. Grapje! Wat een mooie dingen zien jullie zeg en wat een avonturen....
    xxx opa en oma

• 20 Maart 2014 - 19:48

Marleen:

Klinkt echt waanzinnig allemaal! Geniet er nog maar lekker van want voor je het weet zit je weer in nl zonder de witte stranden, palmbomen, met auto's et cetera :p. Succes met de haaien, ik zal een schiet gebedje voor jullie doen.

Liefs Marleen

• 20 Maart 2014 - 20:23

LeeRoy:

Wappie stuur ff je banknr dan stort ik alvast wat geld voor het beginnen van onze eigen Hostel.

Xxx

• 20 Maart 2014 - 21:03

Mirjam:

Ha meiden, wat een supertof verhaal weer. En inderdaad ik ben hartstikke jaloers op de supermooie dingen die jullie allemaal zien. Echt geweldig joh! Ik zou alleen niet graag in jullie schoenen staan bij zo'n grensovergang, dat lijkt me echt stressen...:-( Enjoy en liefs van ons allemaal!

• 20 Maart 2014 - 21:39

Lenny:

Lieve meiden, jullie zitten pas op de helft van de vakantie,maar hebben genoeg avonturen meegemaakt, voor wel 10 vakanties !!! Gelukkig zijn jullie niet zo snel onder de indruk van corrupte douaniers en mannetjes met geweren. Nu nog even de haaien overleven, dan haal ik weer opgelucht adem. Maar wat een fantastische vakantie hebben jullie hé? Ga nog lekker genieten van het mooie weer, de witte stranden en de palmbomen en vooral de lekkere drankjes.
    xxxx van ons allemaal.
    P.S. Wappie begin maar geen eigen hostel hoor, want we kunnen je helemaal niet missen :)

• 21 Maart 2014 - 19:52

Jolanda:

Wat een verhalen! Super gaaf om het allemaal mee te maken. Zijn die andere meiden ook meegereisd? Geniet van de zon en het strand. Wij kijken uit naar het 'haaienverhaal'!

• 22 Maart 2014 - 14:56

Nelleke:

Brr, wat een stress bij de grensovergang, ik zou het niet meer hebben van de zenuwen. Wat een boel prachtige dingen maken jullie mee, gaaf hoor!
    Geniet er samen maar van, dikke knuffel !

• 22 Maart 2014 - 16:08

Ada:

Hallo meiden, wat hebben jullie weer een prachtig verhaal. Zeg Karo , je stuurt een leuke foto van je benen in een hangmat, maar je gezicht zou ik ook weleens willen zien. Tot het volgende reisverslag. Liefs Ada