Semuc Champey - Reisverslag uit Lanquín, Guatemala van Karoline, Mariska en Jiska - WaarBenJij.nu Semuc Champey - Reisverslag uit Lanquín, Guatemala van Karoline, Mariska en Jiska - WaarBenJij.nu

Semuc Champey

Door: Karo en Maris

Blijf op de hoogte en volg Karoline, Mariska en Jiska

17 Maart 2014 | Guatemala, Lanquín

Buenos noches!

Dit keer vanuit het warme Isla de Flores. We hebben weer WiFi en elektriciteit jeeeeeeej!!! En heel veel te vertellen..

Laten we beginnen waar we gebleven waren, namelijk de reis van Panajachel naar Semuc Champey.. In 1 woord: killing. In totaal 11,5 uur onderweg geweest op een weg met letterlijk continu haarspeldbochten, hobbels, kuilen, gaten en hitte. Letterlijk alles is door elkaar geschud. We waren dus ontzettend blij toen we in Lanquin aankwamen en we alleen nog de laatste 7 km moesten overbruggen (letterlijk). Nou, deze 7 km waren de langste kilometers van ons leven, maar wat een ervaring. Onze tassen werden achterin een jeep met laadbak geladen en vervolgens mochten wij dus ook de laadbak in. Jaja, we werden letterlijk als vee vervoerd met ons groepje. En dan de weg.. De hobbels en kuilen van de afgelopen weg waren hier niks bij en we werden alle kanten opgehusseld. Door modderpoelen steeds dieper de jungle in. Wel echt prachtige natuur trouwens en ook een prachtig avontuur (kon er ook nog wel bij). Als laatste moesten we een brug over, die ons deed denken aan de grensovergang tussen Panama en Costa Rica (weetje nog jis?!?). Oftewel losse planken, grote gleuven en onwijs hard gekraak. Er kon maar 1 jeep per keer over, omdat ze over de juiste planken moesten rijden.. Fingers crossed en vertrouwen op sjaak chauffeur. We hebben het gehaald, woehoeee, daar was ons hostel El Portal! In het hostel was er helaas iets mis gegaan met onze reservering ( we zouden hebben afgebeld). Dit werd gelukkig opgelost. We mochten slapen waar normaal gesproken de medewerkers slapen. Zij mochten een nachtje buiten op de grond pitten. Primaaaa! Onderweg hebben we trouwens 2 hele leuke meiden uit Chili leren kennen, waar we nu nog steeds mee reizen. Eerste nacht gelijk goed geslapen, want om 22.00 uur gaat al het licht uit en is het dus pikdonker.

De volgende morgen begon ons tweede Hiking avontuur. Nou, we zijn hier echt niet voor gemaakt hoor. Maar goed, wij weer ff een berg op geklommen naar El Mirador om uit te kijken over de prachtige azuurblauwe lagunes van Semuc Champey. Echt, de plaatjes van Google zijn er niets bij. Superrrrrrrr mooi! Het was de hele klim waard. Toen kon de afdaling beginnen en gingen we dus verder met onze bovenbenen work-out. Eenmaal beneden kwamen we bij de rivier en waterval uit, waar het water met een soort natuurlijke dam gesplitst werd. Aan de ene kant de hard stromende rivier (die onderlangs verder ging) en aan de andere kant het stilstaande water in de lagunes.
Wij dachten nu ff te kunnen chillen, want bij de tour stond swimming in the pools beschreven, maar ook hier werden we geacht om door het stromende water via rotsen en watervallen van de ene lagune naar de andere te springen, klimmen, klauteren en glijden. Zeg maar dag tegen je dure bikini. Maarrrrr wel vet hoor jongens! Water is super helder en je ziet overal visjes ( die lekker aan Karo gingen knabbelen, gelukkig niet aan Maris). Hoogtepuntje was dat we onder water onder een rots moesten zwemmen. Toen we net met ons hoofd boven water konden komen waren we in een soort grot (lastig uit te leggen, maar onwijs gaaf). Daarna terug naar het hostel voor de lunch.

Na de lunch begon het spannende avontuur, namelijk de grotten in. We waren best een beetje zenuwachtig, want we moesten zwemmen met enkel 1 kaarsje als licht, in donkere grotten. Google even Semuc Champey Caves of officieel K'an-ba Caves voor een idee. Maar wooowwww wat was dat gaaf!! Als we van tevoren hadden geweten wat we allemaal moesten doen om de grot door te komen, waren we nog banger geweest, maar nu moesten wel. Het zwemmen met in 1 hand een kaarsje was het makkelijkste gedeelte. Trappen tegen de rotsen, glijden en klimmen door spleten, klauteren aan touwen, je in een donker gat via een waterval in een spleet laten zakken en geen idee te hebben waar je uit komt, zijn nog maar een kleine opsomming van de dingen die we moesten doen. Zie het maar eens voor je om dan je kaars brandend te houden... Maar het was echt te vet! Hoort zeker in onze top 5 vetste dingen ooit thuis. En wat voelden wij ons bikkel toen we alles gehaald hadden! Overigens hebben we nu overal spierpijn en blauwe plekken en schrammen, maar je hoort ons niet klagen over deze meesterlijke ervaring!

Na deze tocht waren we zo moe en voldaan dat we maar een koude douche hebben gepakt (geen elektriciteit is ook geen warm water) en we met de Chileense chickies heerlijk hebben genoten van het prachtige uitzicht over de rivier. Deze nacht hebben we trouwens een andere kamer gekregen, met perfect uitzicht. De kamer was overigens (net als de andere kamer) in de open lucht, waardoor we optimaal van de natuur konden genieten. Heerlijk om met al deze geluiden in slaap te vallen ( Maris al binnen 2 minuten).

Vandaag weer een lange reis gemaakt van bijna 10 uur om in Isla de Flores aan te komen. Hoewel deze rit minder bochten had, was het nu ongelooflijk warm. De temperatuur liep tegen de 40 graden aan en het is erg vochtig. Je merkt echt dat we nog in het tropische gedeelte zitten. Morgen maar even een chill dagje na al deze inspanningen! Nu chillen we hem met een lekker drankje en dutch balls (bitterballennnnn!!!) en nog een pluspunt: we zijn eindelijk in een party hostel!!

We houden jullie op de hoogte!

Veel liefs, Karo en Maris

• 17 Maart 2014 - 07:52

Lenny:

Ha meiden, wat een avontuur!! Echt heel knap dat jullie dat gedaan hebben, een ervaring om nooit meer te vergeten denk ik. En dan dat hostel met die mooie kamer in de buitenlucht, dat zie je alleen in boekjes maar jullie hebben het maar weer meegemaakt! Ga nu maar eens een dagje chillen, maar kan dat met 40 graden???? Pfff, wat een hitte. Dit is wel echt weer een super mooie reis, geniet er verder nog maar van, wij genieten met jullie mee!!! Veel plezier samen en tot het volgende bericht xxxxxxxxx

• 17 Maart 2014 - 08:15

Marianne:

Ongelooflijk. Jullie zijn de Floortje Dessings van de familie.
    Vandaag lekker bijkomen. Ik hoef niet te zeggen:, meiden geniet ervan, want dat doen jullie al".
    XXXXX

• 17 Maart 2014 - 08:48

Monique:

Zo dan meiden, jullie zijn goed bezig! Ik ben jaloers omdat jullie lekker op vakantie zijn, maar niet op alles wat jullie allemaal mee maken. Zo'n brug bijvoorbeeld, brrrrrr. En slapen in de open lucht....eh, spinnen....echt niet! Maar die grotten, watervallen, lagunes enz. GEWELDIG. Ik heb even op google gekeken en het is echt een prachtig land! Enneh, fijn he Karo, van die knabbelende visjes (hihi).
    Ik kan niet wachten op jullie volgende verslag. Heel veel plezier maar weer en geniet van al het moois (en de lekkere drankjes enz....).
    Knuffel, Mo

• 17 Maart 2014 - 09:15

Ada Beijer:

Hallo meiden, wat een avontuur. Heb plaatjes bekeken op Google, heel mooi. Je moet jong zijn om zulke gewaagde dingen te doen of zitten er ook sportieve gepensioneerden bij? Ach Karo, kapotte bikini, je zult vast nog meer bij je hebben. Waren er in de grotten ook vleermuizen? Op jullie volgende bestemming zijn de Maya ruïnes .Ook heel indrukwekkend. Veel plezier en pas op elkaar, liefs mam.

• 17 Maart 2014 - 09:44

Jordy:

Wauw wat gaaf, met een kaars de grot in...en dat zwemmend! Lijkt me helemaal niks voor jou, maar tof dat je het gedaan hebt! Ik heb op Google de afbeeldingen gezien. Ook die lagunes met helder water lijken me prachtig! Ik zou ook wel eens in een hotel in de open buitenlucht willen slapen, lijkt me inderdaad rustgevend.
    Groetjes Jordy

• 17 Maart 2014 - 10:08

Mirjam:

WOW! Top zeg! Ik weet gewoon niets zinnigs te zeggen, het is zo bijzonder allemaal. Ik sluit me gewoon bij alle vorige reacties aan ;-) Liefs xxx Mirjam

• 17 Maart 2014 - 11:55

Nelleke:

Wauw meiden, wat gaaf!! Tja wat moet je daar nu nog op zeggen...Super. Dikke kus, Nelleke

• 17 Maart 2014 - 12:29

Dilys:

Ik geniet met jullie mee! Het klinkt allemaal zo leuk... wil ik ooooooook :) GENIET niet met mate! x Dilys

• 17 Maart 2014 - 13:52

Kitty:

Weer super leuk om te lezen ik geniet zo mee Gr Kitty

• 17 Maart 2014 - 14:20

Thea:

fantastisch al die leuke spannende verhalen. Ik geniet er telkens weer van. Zeker als je dan ook nog de foto's via Google erbij zoekt.
    Leuk dat jullie nog 2 reisgenootjes hebben. Volgend jaar naar Chili meiden???
    Tot het volgende avontuur. Maar eerst even een dagje bijkomen!
    xxThea

• 17 Maart 2014 - 16:06

Marina Peter En Floris Van Leemput:

Hallo wat gaaf allemaal en heavy. Geniet er maar van. Leuk om te lezen en nog veel plezier groetjes van ons

• 17 Maart 2014 - 17:01

Karel Beijer:

Lieve meiden,
    Ik keek uit naar jullie verslagen. Wat een heerlijke avonturen maken jullie mee. Geeft mij heel wat inspiratie voor een volgend reisje.
    Bedankt voor de enthousiaste verhalen.
    Lieve groet,
    Karel

• 17 Maart 2014 - 18:15

Daniels:

Voor de stoerste meiden uit NL.

ik ben trots op jullie

xxx LeeRoy

• 17 Maart 2014 - 23:23

Gerda Beijer:

Tjonge jonge jonge, wat een avonturen allemaal. Maar goed dat jullie nog zo jong zijn. In grotten zwemmen met maar een kaars en dan maar hopen dat ie blijft branden. Wij doen het jullie niet na. Morgen zullen we de foto's eens bekijken. En dan die koude douches.....maar ja, als het daar zoooo heet is, is het misschien ook wel lekker. Zijn daar geen muggen? Jullie schrijven dat jullie in de open lucht slapen, of heb je muskietennetten boven om jullie matras heen? Jullie zijn ook niet bang uitgevallen zeg....Petje af. Veel plezier nog.
    Liefs Izak en Gerda

• 18 Maart 2014 - 06:54

Jaloerse Jissie:

Heel cool die grotten, wat een avontuur! En dat slapen in de open lucht is wel heel bijZonder. Leuk dat jullie meiden hebben ontmoet om mee te reizen:) en die brug van Panama naar Costa rica whahahha! Altijd weer blij dat je dat soort dingen overleefd en weer terug kan kijken op iets moois! Hier zijn we gewoon de wijfies date vergeten met z'n allen zaterdag! Erg hè! Wordt dus gewoon een wijfies date met jullie erbij :) veel plezier lieverds!

• 18 Maart 2014 - 16:06

Ria Janssen:

Tsjonge wat een avonturen beleven jullie. Nou Maris als je dit hebt kunnen doorstaan, zit het wel goed met je evenwichtsorgaan denk ik. Geweldig hoor. Genieten jullie maar. We zijn benieuwd naar de foto's. Op Google kregen we alvast een idee. Liefs opa en oma