Hanoi, Bac ha en Sa Pa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Karoline, Mariska en Jiska - WaarBenJij.nu Hanoi, Bac ha en Sa Pa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Karoline, Mariska en Jiska - WaarBenJij.nu

Hanoi, Bac ha en Sa Pa

Door: Karo, jis, maris

Blijf op de hoogte en volg Karoline, Mariska en Jiska

17 Maart 2015 | Vietnam, Sa Pá

Lieve lieve lieve lieve lieve mensen in Nederland,

Hot news! We hebben hier zon! Maar we moeten eerst even terug naar de mist. Halong bay anno 2015, een mistbommetje. Onze eerste dag maar gelijk goed begonnen met een dagtour van 8.00-20.00 naar Halong Bay. Leuke gids Tho (we noemden haar teen) vertelde over Hanoi (betekend: tussen rivieren) en Halong Bay (betekend: neergerezen draak). Jaja, we leren nog eens Vietnamees. Boottrip was mooi, indrukwekkend, maar wel erg toeristisch. Wat vooral erg hilarisch was, was de smakkende en scheetlatende man die ons in zijn bamboe bootje met houten peddels door de rotsen heen vaarde.

De dag erna besloten we een wandelroute uit de lonely planet te gaan lopen door Hanoi. Voor de tocht stond twee en een half uur, maar wij hebben het gepresteerd om het in bijna zes uur te lopen en dan hebben we zelfs nog afgesneden. En nee, we waren nergens verdwaald. We vonden het gewoon erg belangrijk om ons in de cultuur te verdiepen van toeterende scootertjes, neppe nikies, schreeuwende Vietnamezen en de verschillende soorten springrolls. Tijdens een welverdiende pauze op een bankje bij het meer, werden we aangesproken door een Vietnamees meisje genaamd Phong, die haar Engels graag wilde oefenen. Dit was blijkbaar zo bijzonder dat we met een telelens werden vastgelegd door een oud Vietnamees mannetje. Conclusie: Hanoi is echt een aanrader!

Na deze dag vertrokken we met de nachttrein naar Sa pa, waar ons zonnetje ging schijnen. Al hobbelend probeerden we wat te slapen, maar dit is niet of nauwelijks gelukt. Brak zoals we waren, kwamen we tien uur later aan in Loa Cai, de plek waar we bij de grensovergang van China gestaan hebben. Na het ontbijt vertrokken we naar Bac Ha, waar we naar de wekelijkse traditionele kleurrijke markt gingen. Dit was echt superleuk: van stalletjes met souvenirs tot het verhandelen van buffels, kippen, honden, varkens en vissen. We hebben onze ogen uitgekeken. Daarna naar een traditioneel dorpje, waar we het weer presteerden om de gids kwijt te raken. We hadden het veel te druk met het spelen met kinderen, het fotograferen van authentieke mensjes en ingevallen hutjes. En dit allen in een prachtige omgeving middenin de rijstvelden.

De volgende dag stond er Hiking route door de rijstvelden van 12 km op het programma. Vol goede moed gingen we de uitdaging aan en wat was het genieten! Ook bij Maris ging gelukkig alles goed. Onder begeleiding van een aantal wijfies van de stam H'mong kwamen we al klimmend en klauterend bij de rijstvelden aan. Het uitzicht was werkelijk overal adembenemend. Via de rijstvelden zijn we naar een authentiek dorpje gelopen, waar we hebben gezien hoe de traditionele kleding wordt gemaakt en hoe de stam leeft. De Hiking sloten we af met een laatste klim door een modderig riviertje, waardoor we de tocht zwetend en met vieze varkenspootjes hebben afgesloten. Maar wat hebben we genoten! Een absolute aanrader voor iedereen!

Inmiddels zitten we weer in de nachttrein terug naar Hanoi, waar we dinsdag weer doorvliegen naar Hoi an.

Veel liefs en we wensen iedereen een lekkere springroll toe!

• 17 Maart 2015 - 07:28

Mirjam:

Ha meiden,
    Wat heerlijk dat jullie zon hebben. Dan ziet alles er veel gezelliger uit.
    Bijzonder hoe jullie gidsen kunnen kwijtraken en routes kunnen verlengen....
    Jullie genieten vast enorm!!!
    Heel veel plezier samen. Liefs uit Middelburg xxx

• 17 Maart 2015 - 09:45

Monique:

Wat een geweldige avonturen hebben jullie weer dames, echt super! Ik dacht even dat Maris dit had geschreven, maar blijkbaar gebruiken jullie dezelfde soort taal, hihi. Goed om te lezen dat Maris alles ook goed mee kan doen, fijn. Ik zeg: kom maar op met die spring rolls!!! Veel plezier en een dikke knuffel van Mo.

• 17 Maart 2015 - 11:32

Ada:

Wat grappig dat een vrouw jullie aansprak in Hanoi. Pa en ik hebben hetzelfde meegemaakt. Zij nam ons een interview af om haar Engels te oefenen. Je zou spijt krijgen dat wij niet naar Sapa geweest zijn, als ik lees hoe mooi het was. Maar ja alles zien is gewoon niet mogelijk. En ik denk dat mijn knieën het ook niet gered zouden hebben. Geniet in Hoi An. Is een leuke stad. Tot het volgende verhaal. Liefs mam.

• 17 Maart 2015 - 12:32

Marianne Van Der Most:

Hoi meiden.
    Zelfs ik krijg kriebels bij het lezen van jullie verhalen, (zo van dat wil ik ook).
    Wil heel wat zeggen, he Karoline.
    Genieten, genieten, genieten.
    Maar Wout en ik zijn ook al met de vakantie bezig. We twijfelen tussen Winterswijk en Hattem.
    Voor jou Ada, is het natuurlijk extra leuk om te lezen. Alles nog vers in het geheugen.

Hier alles goed, de zon schijnt, kunnen zonder jas naar buiten.

Meiden nog een leuke reis en geniet ervan. (heb ik geloof ik al duizend keer gezegd).

Liefs Marianne

• 17 Maart 2015 - 12:41

Nelleke:

Wat een heerlijk verhaal weer om te lezen. Knap hoor, zo leuk verwoord, net of je er zelf naast staat.
    Veel plezier nog, liefs van ons allen, Bart-Nelleke-Andre en Chris

• 17 Maart 2015 - 22:26

Willem:

Hallo lieve dames, weer een leuk verhaal zeg ja jullie maken bijzondere dingen mee. Zeker knap van jullie om de gids kwijt te raken of is het een soort wie is de mol spel......... maar dan anders.

Wel ben ik als culinair genieter en groot liefhebber van rijst en alles wat daar zoal bij wordt gegeten zeer benieuwd naar jullie culinaire ervaringen. Hoe smaakt het eten daar en wat eten jullie zoal? en Jiska stuur maar een keer via whatsap een plaatje van een gevuld bord. Want ik ga ervan uit dat jullie niet alleen leven van de loempiaatjes.

groetjes en geniet verder van een leuke vakantie en de springrolletjes
    Willem

• 19 Maart 2015 - 19:21

Karel Beijer:

Dag lieve meiden,

Een beetje later dan al die anderen die terecht niet kunnen wachten met hun reacties, nu een reactie van mij. Want jullie maken ons allemaal weer enthousiast. Zelfs je moeder, die toch ruim 3 weken in Vietnam was, valt mij nu lastig met de opmerking dat wij de rijstvelden, de markten en de bijzondere mensen uit het noorden gemist hebben. Maar jullie beschrijven dat alsof je naar een film kijkt en dat vind ik geweldig. Fijn dat jullie zulke leuke schetenlatende mensen in de boot hadden. Die Vietnamezen toch!
    Komende zaterdag gaan wij hier onze kennis van de "springroll" in de praktijk brengen. Op de markt in Rotterdam hebben we laatst rijstpapier gekocht. Met de juiste vulling moet dat lukken.

Veel plezier op jullie reispad.