Caye Caulker & Tobacco Caye - Reisverslag uit Tobacco Cay, Belize van Karoline, Mariska en Jiska - WaarBenJij.nu Caye Caulker & Tobacco Caye - Reisverslag uit Tobacco Cay, Belize van Karoline, Mariska en Jiska - WaarBenJij.nu

Caye Caulker & Tobacco Caye

Door: Karo en Maris

Blijf op de hoogte en volg Karoline, Mariska en Jiska

27 Maart 2014 | Belize, Tobacco Cay

Yooooooo,

Tijd voor een update! Al schrijvend zitten wij op onze houten veranda boven het azuurblauwe water onze zonden van de afgelopen dagen eens te overdenken. We proberen het kort te houden, om jullie niet al te jaloers te maken.

Caye Caulker was 1 groot succesverhaal. Lekker chillen op het strand, ijsjes eten en vooral weinig doen, en daar zelfs moe van worden, heerlijk! Vrijdag en zaterdag zijn we flink wezen partyen in de lokale reggaebar I&I (overigens enige club). Best vermoeiend, maar vooral hilarisch, omdat we telkens allemaal mannetjes van ons af moesten slaan die graag intieme dansjes met ons wilden uitvoeren. Neeeeee, foei jongens, daar zijn wij veel te braaf voor hihihi!

Zondagmiddag lagen we op het strand toen we ineens overal politie (lees mannetjes in militaire outfit, kisten, kogelvrije vesten en een flinke diversiteit aan wapens) voorbij zagen komen. Ze hielden verschillende lokale boys staande om ze volledig te fouilleren, wat onze aandacht trok. Sensatiebelust als we zijn, besloten wij met onze camera in de aanslag (sportstand, dus meerdere foto's in 1x), de politie maar eens te gaan achtervolgen. Haha!! We ontdekte al snel het patroon: de recidive werd gewoon gecontroleerd op drugs. Politie vond ons ook interessant, want ze waren gewoon met ons aan het flirten... Dat geloof je toch niet! Doe je werk man...! Wij vonden onszelf uiteraard erg grappig.

Drugs is sowieso een onwijs groot probleem in Belize. Omdat wij uit Nederland komen (waar 'alles' kan en legaal is) zien ze in ons serieuze gesprekspartners om alles de doeken te doen. Er wordt vanuit Mexico en Colombia veel drugs in pakketjes via de zee verstuurd om de politie te omzeilen. Dit komt langs Belize, waardoor locals regelmatig pakketjes uit de zee vissen en kunnen verkopen. Iedereen gebruikt drugs (vooral marihuana) en ze doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, terwijl het hier officieel hartstikke illegaal is. Nee, ze vallen ons er niet mee lastig. Nee, we hebben niet gebruikt. En nee, we nemen ook geen pakketjes mee. Rustig aan jongens, we vinden het alleen interessant.

Daarom besloten we maandagavond om met onze stoute schoenen het politiebureau in te wandelen en eens met de politie te gaan babbelen. Met een smoes dat we in de gevangenis werken, hebben we gevraagd of we ff de cellen mochten bekijken. En uiteraard mocht dit. Nou, nu nemen we zeker geen risico's, want in die cellen moet je niet terecht komen. Cel bestaat uit betonnen wanden en een stukje karton om op te liggen. Geen bed, geen wc, geen licht, geen eten en geen raam. Welkom in de hel. Waffel houden en straf uitzitten, anders gebruiken ze een teaser, pepperspray of gewoon geweld om je de mond te snoeren. Toen wij vertelden hoe het in Nederland ging, waren ze zwaar in shock. Erg grappig en interessant. Uiteraard vroeg de politie nog of we vanavond met hun kwamen chillen op het bureau, smeerlappies :)!
Onze laatste avond op Caye Caulker hebben we doorgebracht met een paar locals en een fles coconutrum. Erg gezellig!

Dinsdag vroeg (met kater) vertrokken naar Dangriga om vanuit daar met een bootje naar ons paradijs Tobacco Caye te gaan. Wooowwww, we dachten dat het niet beter kon na Caye Caulker, maar ja, het kan dus gewoon nog mooier. Echt bizar! Het eiland ligt midden op het Belize Barrière Reef waardoor je dus overal kunt snorkelen. Dit 's middags dus gelijk gedaan met een lokale rastaboy (Nobel) die ons wel even wilde beschermen tegen de roggen van 1,5 meter doorsnede! Gave beesten! Na het snorkelen vroeg Nobel of we een kokosnoot wilde.. Ja hoor.. En Nobel klom vervolgens zonder blikken of blozen zo een hoge palmboom in, om voor ons verse kokosnoten te plukken. Aahhh, poepie!

Gister hebben we met manatees gesnorkeld. Echt vet! Ze lijken heel log maar glijden vervolgens heel soepel en snel door het water. We hebben ons kapot gezwommen om ze bij te houden. En groooootttt! Een metertje of 3 minimaal. Schattige beesten! Daarna een vogeleiland gezien (vinden Amerikanen boeiender dan wij) en vervolgens weer gesnorkeld boven prachtig koraal. Ook nog mooier dan Caye Caulker. Nobel ving tijdens het snorkelen nog even een lobster, die hij gelijk kilde om 's avonds te eten. Toen de tour voorbij was kregen wij nog even een VIP behandeling, want we moesten conchs eten.. Een schelpdier die ze levend uit hun schelp trekken en vervolgens in stukjes hakken (rauw). Limoen, ui, tomaat en paprika erbij en eten maar. Lekker hoor! 'S middags met poepie naar de mooiste conchs schelpen gezocht, die hij voor ons schoonmaakte en die we vanmiddag gaan beschilderen om mee te nemen naar Nederland. Hoop dat het lukt! Gisteravond hebben we bij kampvuur geluisterd naar drums.
Vandaag nog ff flink genieten, chillen en rondje snorkelen en dan naar onze laatste bestemming ( :( ).. Hopkins!

Liefs, Karo en Maris

• 27 Maart 2014 - 16:49

Lenny:

Lieve meiden, wat hebben jullie het onwijs naar jullie zin! Jullie zullen straks thuis echt moeten afkicken van zo'n mooie vakantie. Daarom geniet er nog maar van, maar dat zal vast lukken. Helemaal met zo'n schattig huisje, mooi weer, hangmat, palmbomen en heerlijk water. Moeten jullie hier nu ook nog onder de koude douche? Veel plezier nog op dit eiland en een dikke kus van ons allemaal

• 27 Maart 2014 - 19:22

Nelleke:

ooh, wat heerlijk weer! Wat super dat jullie zo genieten, het klink fantastisch allemaal.
    Dikke kus xxx

• 28 Maart 2014 - 07:08

Jiska:

Superleuk stukje weer:) reggae en drugs Tsjaa doet me denken aan cahuita;) en Altijd die Amerikanen whaha! balen dat t de laatste bestemming is voor jullie! Ben wel superbenieuwd naar alle verhalen en foto's!! Wanneer komen jullie in nl aan? Dikke kus en flink genieten van de laatste dagen!!

• 28 Maart 2014 - 21:38

Mirjam:

Hoi meiden, wat zijn jullie toch een heerlijk brutaal stelletje. Ik zie jullie al staan in zo'n politiebureau haha. Snap best dat ze in shock zijn als ze horen hoe het hier in Nederland is..... Moest echt goed nadenken wat manatees zijn, maar ik weet het. Vind ze niet zo mooi, maar ze lijken me wel erg lief ;-) xxx

• 29 Maart 2014 - 10:17

Ada:

Wat leuk om met de locals op te trekken. Jullie zullen moeite hebben om straks weer je handen uit de mouwen te steken in Nederland. Maar jullie fijne vakantie heb je tenminste gehad. Zal de verhalen missen. Veel liefs .

• 29 Maart 2014 - 23:40

Gerda Beijer:

Hallo meiden,
    Ik ben best jaloers op jullie, dat jullie toch maar even in dat Barrière Reef hebben gesnorkeld. Onwijs gaaf lijkt me dat. Wat zijn jullie toch een stelletje waaghalzen om met een smoes de cellen in het politiebureau te gaan inspecteren. Je weet nu in ieder geval, dat je daar niet moet wezen. Als jullie thuis komen hebben jullie nog weken nodig om bij te komen van alles wat jullie gezien en meegemaakt hebben. In ieder geval waren jullie verhalen mooier dan het beste journaal......groetjes en goede reis naar huis.....Gerda